کارتخوان موبایلی

کارتخوان موبایلی پدیده هزاره سوم

22 خرداد 1402

کارتخوان موبایلی پدیده نوظهوری است که کمتر کسی در یک دهه پیش تصور خلقش را داشت. اکنون اما در فضای کسب و کار کشورهای پیشرفته و خوشبختانه، ایران در حال پیشروی و گسترش است.

کسب و کارهای نوفناورانه که با این پدیده آشنا نباشند، به راحتی و به سرعت میدان رقابت را خواهند باخت.

هر کاری که برای سهولت فعالیت مخاطب مفید باشد، نیاز جدی کسب و کارهای نوین و مدرن است.

در این مقاله با شما از mPOS یا کارتخوان موبایلی خواهیم گفت و ابعاد مختلف این پدیده مفید و کارساز را با هم بررسی خواهیم کرد.

Mobile point Of Sale (mPOS)

mPOS (کارتخوان موبایلی) یک گوشی هوشمند یا شاید تبلت است که وظیفه صندوق پول یا پایانه فروش الکترونیکی (پایانه POS) را به صورت بی‌سیم انجام می‌دهد. 

mPOS برای مشاغل سیار مفید است. برای هر کسب‌وکاری، از فروشندگان بازار گرفته تا کامیون‌های مواد غذایی، که با مشتریان در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف تعامل دارد.

برای استفاده از آن اتصال به اینترنت، کارت‌خوان اعتباری و نقدی و یک برنامه‌ روی دستگاهی که می‌خواهد برای تراکنش‌ها استفاده گردد، نیاز است.

mPOS چگونه کار می کند؟

هر موبایل یا تبلتی را می‌توان با یک برنامه موبایل قابل دانلود به کارتخوان تبدیل کرد. به طور معمول، هنگامی که یک صاحب کسب و کار با یک برنامه ثبت نام می کند، فروشنده یک کارت‌خوان برای صاحب کسب و کار می فرستد که به جک صوتی یا پورت شارژ دستگاه تلفن همراه وصل می شود تا کارت‌های نقدی/اعتباری را پردازش کند.

مزایای mPOS

پیاده‌سازی آن به سازمان‌های خدماتی و فروش امکان می‌دهد تا تراکنش‌های مالی را به شیوه‌ای گسترده‌تر انجام دهند. بدون اینکه نیازی به اتصال به یک مکان واحد باشد. این امر با افزایش سرعت خدمات و زمان انتظار و ارائه گزینه‌های پرداخت متعدد، تجربه مشتری (CustomerExperience) را بهبود می بخشد.

به دلیل قابل حمل بودن و تطبیق‌پذیری آن‌ها در مقایسه با پایانه های POS سنتی، برای مشاغل سیار مانند کامیون های حمل غذا، خدمات خانه و تعمیر، مکان های ورزشی، بازارهای کوچک و فروشندگان بازار، برای انجام کارت اعتباری و کارت نقدی ایده آل هستند.

معاملات سیار

با افزایش محبوبیت پرداخت‌های بدون تماس و کیف پول‌های تلفن همراه مانند Google Pay و Apple Pay،  این سیستم نیز برای پذیرایی از مشتریانی که به سادگی می‌خواهند تلفن خود را برای پرداخت ضربه بزنند یا پایین بیاورند، مجهزتر است.

این سیستم همچنین می تواند مقرون به صرفه باشد و به صاحب یک کسب و کار کوچک اجازه می‌دهد بدون نیاز به صرف هزینه برای ثبت الکترونیکی یا پشتیبانی نرم افزاری، تراکنش‌های خود را انجام دهد. فناوری mPOS به طور قابل توجهی ارزان‌تر از یک POS سنتی است و بر مدل‌های اشتراک مبتنی بر ابر متکی است که هزینه‌های اولیه پایین دارد.

خطرات امنیتی

برخی از تهدیدات و چالش‌های رایجی را که کاربران کارتخوان موبایلی با آن‌ها مواجه هستند و اینکه چگونه می‌توانید از داده‌ها، دستگاه‌ها و مشتریان خود در برابر آنها محافظت کنید، بررسی می‌کنیم.

نقض داده‌ها

یکی از اصلی‌ترین خطرات امنیتی استفاده از این سیستم، احتمال نقض داده‌ها است که در آن هکرها به اطلاعات حساس دستگاه، شبکه یا فضای ذخیره‌سازی ابری شما دسترسی پیدا کرده و آنها را سرقت می‌کنند. این می‌تواند شامل جزئیات مشتری، شماره کارت پرداخت، سوابق موجودی یا گزارش‌های تجاری باشد. نقض داده‌ها می‌تواند به برند شما آسیب برساند، مسئولیت های قانونی ایجاد کند و منجر به خسارات مالی شود.

برای جلوگیری از نقض داده‌ها، باید از نرم افزارهای رمزگذاری، احراز هویت و فایروال (Firewall) استفاده کنید تا داده‌های خود را در حین انتقال و در حالت استراحت ایمن کنید. همچنین باید از استانداردهای PCI DSS برای مدیریت داده‌های کارت پیروی کنید و از یک ارائه‌دهنده خدمات ابری معتبر که ویژگی های امنیتی قوی ارائه می‌دهد استفاده نمایید.

سرقت یا گم‌شدن دستگاه

یکی دیگر از خطرات امنیتی این سیستم، سرقت یا مفقود‌شدن دستگاه شما مانند تبلت، موبایل یا کارت‌خوان است. اگر دستگاه شما به دست فرد دیگری بیفتد، می‌تواند داده‌های شما را فاش کند، شبکه شما را به خطر بیندازد یا حتی تراکنش‌های متعددی انجام دهد که مسئولیت قانونی آن‌ها با شماست.

برای جلوگیری از سرقت یا مفقود‌شدن دستگاه، همیشه باید دستگاه خود را همراه خود یا در مکانی ایمن نگه دارید و از قفل صفحه، رمز عبور یا ویژگی بیومتریک (حسگر انگشت، چهره و …) برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز استفاده کنید. همچنین باید قابلیت‌های پاک کردن یا قفل کردن از راه دور را فعال کنید تا در صورت گم شدن، دستگاه خود را پاک یا غیرفعال کنید.

تاثیر منفی بدافزار

سومین خطر امنیتی، آلوده شدن دستگاه شما توسط بدافزارها مانند ویروس ها، کرم ها یا باج افزارها است. بدافزار می تواند داده های شما را خراب کند، عملیات شما را مختل کند، یا از شما پول اخاذی کند.

برای جلوگیری از آلوده شدن به بدافزار، باید از دانلود یا باز کردن فایل‌ها، پیوندها یا برنامه‌های مشکوک در دستگاه خود اجتناب کنید.

همچنین باید از یک نرم افزار آنتی ویروس قابل اعتماد استفاده کنید و به طور مرتب آن را به روز کنید. همچنین باید به طور مرتب از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت حمله بتوانید آن را بازیابی کنید.

عدم موفقیت در ایران

بر خلاف آن چیزی که تصور می‌شد کاربرد و کارکرد کارتخوان موبایلی در ایران دیری نپایید و در مدت‌زمان کوتاهی پس از ورود به بازار پرداخت کشور، با عدم استقبال مواجه شدند.

چرا موبایل پوز در ایران جایگزین دستگاه کارتخوان بانکی نشد؟

بر اساس آنچه گفته‌شد و با وجود تمام مزایایی که کارتخوان موبایلی داشت، اما برخی معایب غیر قابل رفع آن موجب شد تا موبایل پوزها در ایران جایگزین مناسب و همیشگی دستگاه‌های کارتخوان نشوند.

ضعف نرم‌افزاری

شاید مهم‌ترین مورد، امنیت ضعیف موبایل-پوزها بود که امکان سرقت و کپی اطلاعات کارت بانکی را به طرز معناداری بالا می‌برد. خیلی از موارد مشتری به دلیل همین بی‌اعتمادی از پرداخت با موبایل-پوز خودداری می‌کرد.

الزام وجود آنتی ویروس به‌روز‌رسانی‎‌شده بر روی گوشی یا تبلت جهت جلوگیری از سرقت احتمالی و عدم برقراری ارتباط با مرکز ارائه‌دهنده خدمات و … هم بخشی دیگر از معایب موبایل-پوزها بودند.

ضعف سخت‌افزاری

موبایل-پوزها هزینه زیادی هم داشتند. علاوه بر هزینه خود دستگاه، نیاز به یک دانگل جداگانه مانند اسکنر (card holder)ی هم بودند که برای کشیدن کارت بانکی به کار می‌رفت. اتفاقا همین موضوع باعث عدم اعتماد مردم شد و مشتری‌ها از واهمه اینکه مبادا اطلاعات کارت بانکیشان لو برود زیر بار استفاده نرفتند.

عمر باتری موبایل-پوزها هم پاشنه آشیل آنها محسوب میشد طوری که برای استفاده در طول روز حتما نیازمند اتصال به برق شهری بودند.

اینها تنها بخشی از مشکلاتی بودند که mPOSها داشتند و باید به فکر یک راه موثرتر و بهینه‌تر می‌بود تا روند تراکنش‌ها و پرداخت‌های داخل کشور در کنار سرعت و امنیت بالا، صرفه اقتصادی هم داشته‌باشند و کمترین آسیب را به محیط زیست بزنند.

بهترین جایگزین برای mPOS در ایران

هزینه‌های هنگفتی که کارتخوان‌‎های سنتی داشتند با تکنولوژی mPOS از بین نرفت، کماکان روزانه هزینه زیادی صرف چاپ رسید کاغذی میشد و آلودگی ناشی از تماس روزانه کارت‌ هم از یک سو باعث شد تا اپلیکیشن‌های پرداخت سریع و بی‌سیم مطرح شوند.

برای اولین بار در جهان، پرداخت بی‌سیم بدون تماس مبتنی بر وای فای (wifi) روی کار آمد. یک جایگزین راحت و سریع برای دستگاه کارت‌خوان که هم به نفع مشتری است چون زمان پرداخت بسیار کم شده و در عرض چند ثانیه انجام میشود و هم مطلوب صاحب فروشگاه است چرا که پرداخت در امنیت کامل صورت گرفته و در لحظه امکان برداشت با سقف بالا نیز دارد.

امروزه با هایپراپلیکیشن (Hyper Aplication) واید، صاحبان کسب و کار فرآیند فروش خود را تنها با همان موبایلی که دارند بدون هیچ محدودیتی پیش می‌برند.

این مقاله توسط تیم تولید محتوای واید و در راستای مسئولیت اجتماعی این مجموعه گردآوری شده و هدف آن ایجاد آگاهی بیشتر در مورد شیوه‌های نوین پرداخت است. برای اطلاعات بیشتر از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید:

۰۲۱ ۲۲۴۶۹۳۶۷

CRM@wide-app.ir

دانلود اپليکيشن وايد