فناوری قانون‌گذاری، لباس قانون بر تن تکنولوژی

04 تیر 1402

مقدمه

فناوری قانون‌گذاری (Regulatory Technology)، در حقیقت مدیریت فرآیندهای نظارتی در صنعت مالی به کمک فناوری است. این مهم اگرچه در ابتدای راه به سر می‌برد اما به سرعت در حال رشد است.

شرکت‌های RegTech در حال استفاده از یادگیری ماشینی (machine learning)، پردازش زبان طبیعی (natural language processing)، بلاک‌چین (Blockchain)، هوش مصنوعی (AI) و سایر فن‌آوری‌ها هستند تا قدرت تحول دیجیتال را به فضای تبعیت از قانون بیاورند.

در این مقاله با شما از “فناوری قانون‌گذاری” خواهیم گفت و ابعاد مختلف این پدیده مفید و کارساز را با هم بررسی خواهیم‌کرد.

RegTech چیست؟

همانطور که در مقدمه عنوان شد فناوری قانون‌گذاری در واقع وظیفه مدیریت فرآیندهای ناظر بر قوانین مالی را بر عهده دارد که در حالت کلی چنین تعریف می‌شود:

regtech جامعه ای از شرکت های فناوری است که چالش های ناشی از اقتصاد مبتنی بر فناوری را از طریق اتوماسیون حل می کند.

امروزه افزایش محصولات دیجیتال باعث افزایش نقض داده‌ها، هک‌های سایبری، پولشویی و سایر فعالیت‌های کلاهبرداری شده است.

کارکردهای اصلی  فناوری قانون‌گذاری شامل پایش، گزارش دهی و انطباق نظارتی و قانونی است و متشکل از گروهی از شرکت‌ها است که به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا قوانین را به طور کارآمد و کم‌هزینه‌تر اجرا کنند.

تیغ بران قانون

میزان تغییر قوانین در دهه گذشته 500 درصد افزایش داشته و طبق گزارش Thomson Reuters در مورد هزینه‌های انطباق که در سال 2018 منتشر کرد، قوانین در هر 7 دقیقه، یک به‌روز‌رسانی جدید به خود می‌بیند.

تیغ جریمه‌های عدم رعایت قانون هر روز تیزتر و برنده‌تر می‌شود و چالش‌های آن صنعت پررونق جدیدی به نام RegTech را به وجود آورده‌است که طیف گسترده‌ای از ابزارها را در بر می‌گیرد و به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فعالیت‌های تجاری خود را به روشی سازگارتر و در چاچوب قانون اجرا کنند.

اما این راه حل ها چه کاری انجام می دهند و مهمتر از آن، چگونه می توانند به تیم های ریسک و انطباق در خدمات مالی کمک کنند تا با قوانین منطبق شوند؟

طلوع یک دوره نظارتی جدید

سال 2008 بود که جهان در بدترین بحران مالی پس از رکود بزرگ به سر می‌برد. دولت فدرال نیاز داشت تا اعتماد عمومی به موسسات مالی را احیا کند. این به معنای آغاز دوره جدیدی از نظارت بود. این دوره جدید با یک قانون واحد و بزرگ نشان داده شد؛ قانون اصلاحات مالی Dodd-Frank.

شرکت‌های مالی برای بقا به دنبال ساز و کاری بودند تا با شرایط جدید منطبق شوند. این دوران شاید اولین باری بود که جهان مالی و اقتصادی احساس نیاز کرد که وجود پل ارتباطی مابین تغییرات قوانین و فناوری‌های نوین چقدر اهمیت دارد؛ پلی به نام فناوری قانون‌گذاری..

ظهور هوش مصنوعی

هوش مصنوعی

در سال 2010 هوش مصنوعی به سرعت توسعه یافت. یادگیری ماشین و شبکه‌های عصبی امکان «آموزش» به سیستم را فراهم کردند که چگونه یک کار را به جای برنامه‌نویسی مستقیم و وظیفه-محور، با استفاده از مجموعه داده‌های بزرگی از نمونه‌ها انجام دهد.

این تغییر و تحول، ابعاد گسترده‌ای داشت. فرآیند برنامه‌نویسی که به نیروی انسانی وابسته بود اما با یادگیری ماشین، برنامه‌نویسان می‌توانند الگوریتم را با ارائه مجموعه‌ای از داده‌ها با سیستم یاد دهند.

مدل و چرخه یادگیری ماشین

این اتفاق اثراتی را هم در دنیای بازی‌های تلویزیونی و مطرحی مانند  Jeopardy، Go و … ایجاد کرد.

تغییر قوانین و به‌روز‌شدن آن در کنار تسخیر جهان تکنولوژی و مالی توسط هوش مصنوعی، همان شرایط لازم و کافی‌ای بود که نشان می‌داد فناوری‌ قانون‌گذاری تا چه اندازه می‌تواند اثرگذار باشد.

 انقلاب RegTech

درست در همین نقطه اتصال و اشتراک هوش مصنوعی و بار نظارتی بود که فناوری قنون‌گذاری به وجودآمد. راه‌حل‌هایی که ارائه‌دهندگان آن وعده داده‌بودند بسیار فریبنده و هیجان‌انگیز بود و همین برای ورود سرمایه‌گذاران کافی بود.

سرمایه گذاری جهانی در فناوری قانون‌گذاری در سال‌های 2015 تا 2019 میلادی

به گفته RegTech Analyst، در سال 2015، 149 معامله سرمایه‌گذاری RegTech در سراسر جهان انجام شد که رقم آن مجموعاً 1.1 میلیارد دلار بود. تنها چهار سال بعد، این اعداد به 317 معامله بالغ بر 8.5 میلیارد دلار رسید.

این سرمایه‌گذاری و بلوغ کمک کرد راه‌حل‌ها از مرحله آزمایشی عبور کند؛ به طوری که بتوانند بهره‌برداری از مزایایش را در یک محیط واقعی آغاز کنند.

این اتفاق به نوبه خود به ارائه دهندگان RegTech کمک کرد تا مؤسسات مالی را متقاعد کنند ارزشی که اکنون ارائه می دهند واقعی و معنادار است.

مزایای  RegTech

مزایای فناوری قانون‌گذاری

گرفتن مهر تایید بر الزام استفاده از هر پدیده نوظهوری، اثبات مزایا و ارزش‌هایی که ایجاد می‌کند ضروری‌ست. فناوری قانون‌گذاری مزایایی دارد که بهش اشاره می‌کنیم:

الف – افزایش بهره وری

همانطور که مقررات همچنان در حال رشد است، برای پرسنل هر مجموعه‌ای انطباق بدون کمک فناوری تقریبا غیرممکن می‌شود. فناوری که قادر به پردازش حجم بالایی از داده‌ها با سرعت باورنکردنی است، می‌تواند به سرعت متن‌های قانونی خام را تجزیه و تحلیل کند و مفاهیم ارزشمندی را استخراج کند.

ب – دقت و جامعیت زیاد

فرآیندهای دستی و انباشت‌شده تمایل به ایجاد شکاف در عملیات انطباق دارند که منجر به خطای انسانی می‌شود. پیاده‌سازی فناوری مناسب (و ادغام این فناوری‌ها در صورت لزوم به طور مدبرانه) شکاف‌ها را تقویت می‌کند و یک فرآیند انطباق کارآمد ایجاد می‌کند.

پ – هماهنگی درون‌شبکه‌ای زیاد

ابزارهای فناوری شفافیت بیشتری را در سراسر کسب و کار ممکن می‌سازند و افراد و فرآیندهایی را که قبلاً حذف شده بودند به هم متصل می‌کنند. در نتیجه، بینش بهتری بین واحدهای تجاری است که می تواند سریعتر به اشتراک گذاشته شود، و همچنین منجر به فرهنگ سازگاری قوی‌تری می شود.

ت – بهبود مدیریت ریسک

بسیاری از ابزارهای RegTech با نظارت بر سیستم‌ها و هشدار دادن به پرسنل در مورد فعالیت‌های مشکوک به محافظت در برابر انواع مختلف ریسک، از جمله سوء استفاده از بازار، حملات سایبری و کلاهبرداری کمک می‌کنند.

درک بهتر از جهان  RegTech

به نظر می رسد فهرست مزایای فناوری قانون‌گذاری، توامان در حال گسترش است. این صنعت در حال شکوفایی دائماً راه‌های جدیدی برای بهبود انطباق با مقررات پیدا می‌کند.

نقشه بازار فناوری قانون‌گذاری

جهانِ در حال گسترش فناوری قانون‌گذاری توسط سازمان‌های مختلف از جمله شرکت‌های تحقیقاتی مانند CB Insights، Forrester، Gartner و مؤسسات مالی بزرگ ترسیم شده است. جای تعجبی نیست که این نگاشت‌ها (تصویر بالا) طیف وسیعی از شرکت‌ها را شامل شوند.

این مقاله توسط تیم تولید محتوای واید و در راستای مسئولیت اجتماعی این مجموعه گردآوری شده و هدف آن ایجاد آگاهی بیشتر در مورد فناوری‌های نوین و نوپاست. برای اطلاعات بیشتر از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید:

۰۲۱ ۲۲۴۶۹۳۶۷

CRM@wide-app.ir

دانلود اپليکيشن وايد