انقلابی به نام پرداخت بدون تماس

09 مرداد 1402

پرداخت بدون تماس یک تراکنش مالی بی‌سیم است که در آن مشتری به وسیله یک توکن (Token) در نزدیکی دستگاه پذیرنده طرف فروشنده، اقدام به خرید می‌کند.

از توکن‌های امنیتی پرکاربرد برای پرداخت بدون تماس می‌توان کارت‌های بانکی مجهز به تراشه و اپلیکیشن‌های کیف پول دیجیتالی در قالب گوشی‌های هوشمند را نام برد.

پرداخت بدون تماس به امنیت بسیار بالا مشهور است؛ زیرا مشتری اطلاعات صورتحساب یا پرداخت را به صورت مستقیم با فروشنده به اشتراک نمی‌گذارد. اما در عین حال تمام اطلاعات رمزگذاری شده‌است و هر خرید با یک شماره تراکنش یکبار‌مصرف رمزگذاری می‌شود.

این نوع پرداخت در کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، کره جنوبی و برتانیا با اقبال خوبی مواجه بوده و بسیار پرطرفدار است. در ایران اما قدم‌های اولیه خود را برمی‌دارد و قصد داریم در این مقاله راجع به آن صحبت کنیم.

پرداخت بدون تماس چیست؟

مصرف کننده برای پرداخت در نزدیکی پایانه فروش مجهز به این فناوری، روی اطلاعات پذیرنده مدنظر لمس می‌کند که به آن Tap and Go نیز گفته می‌شود.

اصطلاح پرداخت بدون تماس به روشی امن برای مشتریان برای خرید محصولات یا خدمات با استفاده از فناوری شناسایی فرکانس رادیویی (RFID)  و(NFC) اشاره دارد.

مصرف کننده برای پرداخت در نزدیکی پایانه فروش مجهز به این فناوری، روی اطلاعات پذیرنده مدنظر لمس می‌کند که به آن Tap and Go نیز گفته می‌شود.

پرداخت بدون تماس راهی سریع و آسان برای پرداخت است زیرا نیازی به وارد‌کردن رمز از سوی مشتری ندارد.

با توجه به امن‌بودن پرداخت بدون تماس، اگر یک انتقال بی‌سیم توسط هکرها و افراد سودجو رهگیری شود، تنها اطلاعاتی که فرد موردنظر به دست می‌آورد کد یکبار مصرف است که برای شناسایی یک تراکنش خاص استفاده شده‌است و کارایی دیگری ندارد.

تاریخچه پرداخت بدون تماس

از اولین باری که پرداختی با ساختار پرداخت بدون تماس در جهان پدیدار شد 28 سال می‌گذرد.

از اولین باری که پرداختی با ساختار پرداخت بدون تماس در جهان پدیدار شد 28 سال می‌گذرد. در اینجا به چند مورد از این تاریخ‌های مهم اشاره می‌کنیم:

  • 1995 – انجمن حمل و نقل (اتوبوسرانی) سئول اولین کارت پرداخت بدون تماس را برای مسافران راه‌اندازی کرد.
  • 1996 – اولین نسخه استاندارد امنیتی  EMV (Europay, Mastercard, and Visa) منتشر شد.
  • 2004 – کارت‌های بدون تماس برای اولین بار در ایالات متحده به کار گرفته‌شد.
  • 2008 – ویزا (Visa)، مسترکارت (Mastercard) و امریکن اکسپرس (American Express) شروع به ارائه کارت‌های اعتباری بدون تماس می‌کنند.
  • 2011 – Google Wallet و Android Pay راه اندازی شدند و امکان پرداخت بدون تماس از طریق تلفن‌های هوشمند به جای کارت فراهم می‌شود.
  • 2015 – ایالت متحده با استفاده از استاندارد EMV هزاران فروشنده (پذیرنده) را وادار به به‌کارگیری NFC برای پرداخت بدون تماس می‌کند.
  • 2018 – Google Wallet و Android Pay به عنوان یه سیستم واحد تحت عنوان Google Pay ادغام می‌شوند.
  • 2019/2020 – با شیوع کووید 19 پذیرش و اقبال عمومی برای پرداخت بدون تماس در جهان افزایش می‌یابد.

پرداخت بدون تماس در جهان

امروز در جهان Visa، Matercard و American Express کارت‌های بانکی بدون تماس را ارئه می‌دهند. در حالیکه Apple Pay، Google Pay،Samsung Pay  وVenmo را می‌توان در زمره محبوب‌ترین برنامه‌های کیف پول دیجیتال در قالب گوشی‌های هوشمند نام برد.

پرداخت بدون تماس توسط  NFC، شناسایی فرکانس رادیویی (RFID)، انتقال امن مغناطیسی و استانداردهای کد پاسخ-سریع پشتیبانی می‌شوند. اکثر خرده فروشان در ایالات متحده نوعی پرداخت بدون تماس را می‌پذیرند.

امروز در جهان Visa، Matercard و American Express کارت‌های بانکی بدون تماس را ارئه می‌دهند. در حالیکه Apple Pay، Google Pay،Samsung Pay  وVenmo را می‌توان در زمره محبوب‌ترین برنامه‌های کیف پول دیجیتال در قالب گوشی‌های هوشمند نام برد.

این نوع پرداخت در کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، کره جنوبی و برتانیا با اقبال خوبی مواجه بوده و بسیار پرطرفدار است.

پرداخت بدون تماس در ایران

پس از آنکه روش پرداخت به وسیله QRcode در ایران با اقبال چندانی مواجه نشد و به مرور زمان رو به افول رفت، بازار پرداخت کشور نیاز به یک روش به‌روز، راحت، سریع و امن را به شدت احساس کرد.

در این میان واید را می‌توان پرچم‌دار و اولین اپلیکیشن ایرانی دانست که پرداخت بدون تماس را در ایران با استفاده از تکنولوژی پرداخت وای‌فای (Wifi) و کیوآرکد (QR) میسر کرده‌ و تبدیل به اولین نمونه موفق جهان شود که توانسته پرداخت بدون تماس به وسیله Wifi را عملی و پیاده کند.

در این میان واید را می‌توان پرچم‌دار و اولین اپلیکیشن ایرانی دانست که پرداخت بدون تماس را در ایران با استفاده از تکنولوژی پرداخت وای‌فای (Wifi) و کیوآرکد (QR) میسر کرده‌ و تبدیل به اولین نمونه موفق جهان شود که توانسته پرداخت بدون تماس به وسیله Wifi را عملی و پیاده کند.

پرداخت به سبک واید

 در این روش برای پذیرندگانی که شرایط دریافت درگاه اینترنتی بانکی را دارند درگاه اختصاصی اینترنتی تعریف شده و خریداران با نزدیک شدن (فاصله حداکثر 50 متری) به پذیرندگان با استفاده از تکنولوژی پرداخت وای‌فای و کیوآرکد، ترمینال پذیرنده را پیدا و عملیات خرید را تکمیل می‌نمایند.

مشتری در زمان پرداخت، اطلاعات فردی (نام شخص، نام فروشگاه و …) فروشنده مد نظرش را روی موبایل خود مشاهده کرده و با انتخاب وی به صفحه پرداخت می‌رود. حال با انتخاب مبلغ مورد نظر فقط یک قدم تا پرداخت موفق فاصله دارد.

وابد به مشتری امکان پرداخت از محل کیف پول دیجیتالی (در صورت داشتن اعتبار کافی) را می‌دهد و در غیر این صورت وی با انتخاب “پرداخت از طریق درگاه بانکی” مستقیم به درگاه بانکی منتقل شده و عملیات پرداخت انجام می‌شود.

شعاع پرداخت

شعاع دریافت و پرداخت پول در وايد از ٠ تا ١٠٠ متر قابل تغییر است که دارندگان به راحتی از فواصل طولانی‌تر امکان پرداخت پول را دارند که این موضوع در QR امکانپذیر نیست.

 در QR همانند تکنولوژی NFC می‌بایست چسبندگی و اسکن صورت پذیرد.

قابلیت پرداخت چندجانبه

در وايد بر خلاف روش QRcode امکان دریافت و پرداخت به چند نفر وجود دارد به این صورت که شخص دارنده کیف پول در لیست پرداخت خـود تمامی پذیرندگان در اطراف خود را در فاصله ١٠٠ متری رویت و امکان پرداخت چند نفره وجـود دارد.

البته اين محدوده قابل تغییر و تطبیق‌پذیری نسبت به متراژ فروشگاه يا محل کسب و با درخواست پذيرنده را داراست. همچنین زمانیکه چند خریدار بصورت همزمان درخواست پرداخت به پذیرنده را می‌دهند، لیست پرداخت‌کنندگان با نام و تصویر دارندگان در لیست پذیرنده نمایش داده می‌شود و با ورود مبلغ، پرداخت انجام می‌شـود. 

بدیهی است که در صورت دلخواه مبلغ پرداخت را توسط خریداران یا دستگاه‌های اتوماتیک وارد کرد تا در سیکل کوتاه‌تری پرداخت شکل گیرد.

امنیت پرداخت

مشتری در زمان پرداخت، اطلاعات فردی (نام شخص، نام فروشگاه و ...) فروشنده مد نظرش را روی موبایل خود مشاهده کرده و با انتخاب وی به صفحه پرداخت می‌رود. حال با انتخاب مبلغ مورد نظر فقط یک قدم تا پرداخت موفق فاصله دارد.

یکـی از چالش هـای QRcode امکان دستکاری کد و ارجاع به سایت‌های جعلی می‌باشد که این امر موجب فیشینگ و خالی‌کردن حساب کاربران می‌شـود.

 وايد با بهره‌مندی از تکنولوژی امن و تحت سـرور ، اجازه دستکاری و دسترسی به حساب مشتری و پذیرنده را از افراد دیگر سلب کرده و از این طریق احتمال سوء استفاده هم به صفر می‌رسد.

وايـد با بهره‌گیری از امنیت پیشنهاد‌شده سازمان افتا و بانک مرکزی، بالاترین سطح امنیت را در تبادلات بین کلاینت و سرور برقرار نموده‌است. این رمزنگاری از نوع متقارن و 256AES  می‌باشد.

مزایای پرداخت به سبک واید

در پایان به برخی دیگر از مزایا پرداخت به سبک واید اشاره می‌کنیم:

  • پرداخت بی سیم (راهکار حذف POS بوسیله موبایل)
  • پرداخت امن (استفاده از حافظه سخت افزاری HSM و مبتنی بر استاندارد  CPOC-PCI
  • کنترل لحظه ای پذیرندگان (کنترل لحظه ای شبکه پرداخت با سامانه کشف تقلب واید)
  • ارائه راهکارهای پرداختی هوشمند بدون تماس (مترو، پمپ بنزین، تاکسی، عوارضی و …)
  • راهکار هوشمندسازی مراکز تجاری بدون نیاز به سخت افزار
  • هم‌پذیرندگی با سایر اپلیکیشن ها (امکان همکاری B2B با ارائه SDK)
  • راهکار پرداخت اینترنتی Dynamic QRcode 
  • گزارش دهی دسته بندی و داشبوردی تراکنش‌ها
  • سامانه نظارتی پرداخت
  • امکان تفکیک درآمد پذیرنده‌ها
  • رسید دیجیتالی بهمراه موقعیت مکانی پرداخت (به منظور حذف رسید کاغذی)

سخن پایانی

واید از ابتدای سال 1402 به طور رسمی وارد فضای پرداخت الکترونیک کشور شده و در حال حاضر با ارائه سرویس پرداخت بی‌سیم و بدون تماس از طریق Wifi و QRcode سهم قابل توجهی از تراکنش بازار را در همین ابتدای امر توانسته به خود اختصاص دهد.

واید با شعار “پرداخت به سبک آیندگان” در نظر دارد آینده پرداخت کشور را رقم زده و امنیت و سرعت آن را تضمین نماید. در راستای ارائه سرویس هرچه بهتر و مشمول‌تر، قدم بعدی این پلتفرم ایجاد امکان پرداخت بدون تماس از طریق NFC است که به زودی جامه عمل به خود خواهددید.ما با تکیه بر اعتماد کاربران واید، در صدد روزی هستیم که پرداخت بدون تماس در ایران بدون هیچ محدودیتی و با تمام راه‌های ممکن اعم از وای‌فای، بلوتوث، NFC و … صورت پذیرفته و گامی بلند و اساسی در راستای تامین امنیت، تسریع سرعت و سهولت انجام یک پرداخت بدون تماس برداشته‌شود.

دانلود اپليکيشن وايد