آینده پرداخت اینجاست!

01 شهریور 1402

مقدمه

آینده پرداخت در تسخیر تکتولوژی است و جهان چاره‌ای جز پذیرش این پدیده ندارد. با رشد و توسعه فناوری و افزایش نرخ نوسازی در بخش‌های مختلف پرداخت‌های دیجیتال همراه با افزایش تقاضا برای دسترسی بالاتر و روش‌های سریع‌تر و راحت‌تر پرداخت، امروزه بیش از هر زمانی ضرورت پرداخت بدون تماس مشهود است.

امنیت بالا، فرآیند احراز هویت قوی، قوانین و مقررات نظام بانکی، سرعت و سهولت انجام تراکنش‌ها و … همه و همه تکه‌های پازلی به نام “پرداخت” را تشکیل می‌دهند که برای بقای آن باید تمام این اجزا به شکل همگون کنار هم بایستند.

در این مقاله با بررسی و تحلیل‌ میزان اقبال مردم جهان برای استفاده از روش‌های گوناگون جهت پرداخت، قصد داریم نمایی درست و قابل‌درک از آینده پرداخت در جهان و ایران نمایش دهیم.

بازار پرداخت بدون تماس

ارزش بازار جهانی پرداخت‌های بدون تماس در سال 2022 به 2989 میلیارد‌دلار رسید و انتظار می رود تا سال 2032 به بیش از 13242 میلیارد‍‌دلار برسد. پیش‌بینی می‌شود که  CAGR(Compound annual growth rate) یا همان نرخ رشد مرکب سالانه از سال 2023 تا 2032 حدود 16.1٪ ثبت شود.

افزایش نرخ نوسازی در بخش‌های مختلف پرداخت‌های دیجیتال همراه با افزایش تقاضا برای دسترسی بالاتر و روش‌های پرداخت بدون استرس، بازار جهانی پرداخت بدون تماس را افزایش داده‌است.

عوامل رشد

افزایش نرخ نوسازی در بخش‌های مختلف پرداخت‌های دیجیتال همراه با افزایش تقاضا برای دسترسی بالاتر و روش‌های پرداخت بدون استرس، بازار جهانی پرداخت بدون تماس را افزایش داده‌است.

سود حاصل از پرداخت‌های بدون تماس از قبل تسویه‌حساب‌های سریع‌تر و تجربه یکپارچه مورد توجه قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود که به رشد بازار کمک کند.

توسعه فناوری NFC و پیاده سازی آن در تلفن های هوشمند یکی از مهمترین تأثیرات تحریک‌کننده رشد بازار پرداخت‌های بدون تماس است.

تاثیر کووید 19

راهکار بدون تماس به‌خصوص پسا از اوج‌گیری و شیوع COVID19 به یک روش مشترک برای پرداخت تبدیل شد و به سرعت پیش‌روی کرد.

اتفاقی که اصلا دور از ذهن نبود؛ چرا که حذف تماس (لمس) بهترین و موثرترین راهکار ممکن برای قطع زنجیره انتقال کرونا و پرداخت هم یک پدیده پرتکرار روزمره به شمار می‌رفت.

طبق یک نظرسنجی انجام شده در آسیا و اقیانوسیه، راهکار بدون تماس یک روش رایج برای پرداخت به نظر می رسد که بیش از 40٪ از تراکنش های رودررو ویزا در این منطقه را شامل می‌شود.

اطلاعات واکاوی راه حل

در سال 2022، از نظر ارزش تراکنش، راه‌حل پایانه پرداخت بیش از 40 درصد از کل سهم بازار پرداخت های بدون تماس را به خود اختصاص داد.

علاوه بر این، مشتریان به دلیل نگرانی مکرر از کلاهبرداری، بیشتر نگران حفظ امنیت پرداخت‌های بدون تماس هستند.

کسب‌وکارها تلاش می‌کنند تا با ارائه سیستم‌های پرداخت امنی که از طریق رمزهای عبور احراز هویت می‌شوند، به چنین نگرانی‌هایی پاسخ دهند. پیشرفت‌های فناوری مدرن منجر به نوآوری روش‌های جدید احراز هویت از جمله اعتبارسنجی اثر انگشت برای پرداخت‌های بدون تماس شده‌است.

علاوه بر این، بخش امنیت و مدیریت کلاه‌برداری‌های سیستمی پیش‌بینی کرده‌است که در سال‌های آینده CAGR  بیش از 20 درصد رشد کند.

واکاوی بر اساس اپلیکیشن

در میان بخش‌های مختلف اپلیکیشن‌های ارزیابی‌شده در این گزارش، در سال 2022، بخش برنامه‌های خرده‌فروشی (Retail) بر بازار پرداخت بدون تماس جهانی تسلط داشت و بیش از 60 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد.

در میان بخش‌های مختلف اپلیکیشن‌های ارزیابی‌شده در این گزارش، در سال 2022، بخش برنامه‌های خرده‌فروشی (Retail) بر بازار پرداخت بدون تماس جهانی تسلط داشت و بیش از 60 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد

این رشد به دلیل افزایش تعداد تراکنش‌های «Tap-and-Go» در سراسر جهان است. ویژگی Tap-and-Go فرآیند پرداخت را تحریک می‌کند و در نتیجه پرداخت‌های بدون تماس را برای انتخاب مشتریان در کشورهای در حال توسعه ترجیح می‌دهد.

علاوه بر این، پرداخت های بدون تماس در مشاغل خدماتی مانند پمپ بنزین‌ها، سینماها، فروشگاه‌های رفاه اجتماعی و رستوران ها نیز به کار گرفته می‌شود، بنابراین پرداخت ها در بخش خرده فروشی افزایش می یابد.

واکاوی بر اساس دستگاه

در میان چندین دستگاه، بخش بازار گوشی‌های هوشمند و فناوری پوشیدنی (Wearable Technology) حدود 60 درصد از کل بازار را در سال 2022 از نظر ارزش معاملاتی به خود اختصاص دادند. از چند سال گذشته، استفاده از تلفن‌های هوشمند در فعالیت‌های روزمره به شدت افزایش یافته‌است. در واقع افراد ترجیحاً از تلفن های هوشمند برای پرداخت در فروشگاه‌ها استفاده می کنند. نمودار زیر پراکندگی سهم بازار دستگاه‌های پرداخت بدون تماس در جهان را در سال 2022 نمایش می‌دهد:

در میان چندین دستگاه، بخش بازار گوشی‌های هوشمند و فناوری پوشیدنی (Wearable Technology) حدود 60 درصد از کل بازار را در سال 2022 از نظر ارزش معاملاتی به خود اختصاص دادند.

علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که تغییرات در ابزارهای پوشیدنی مانند حلقه‌های پرداخت و باندها باعث تحریک تقاضای بازار در دوره تخمینی شود. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که کارت‌های هوشمند به دلیل عملکرد آسان‌تر نسبت به کارت‌های Euro Mastercard Visa مبتنی بر پین (رمز)، سهم قابل توجهی در بازار جهانی به دست آورند.

واکاوی منطقه ای

بازار جهانی پرداخت بدون تماس توسط اروپا رهبری می شود و به دلیل وابستگی به چند زبان و چند ارز بسیار پراکنده است. اروپا طیف متنوعی از کشورها را در بر می گیرد، از کشورهای پیشرفته از نظر فناوری و اقتصادی، مانند آلمان و بریتانیا تا کشورهایی که به شدت دارای بدهی هستند، از جمله اتریش و یونان. 

لهستان، بریتانیا، اسپانیا و آلمان برخی از کشورهای پیشرو در بازار اروپا هستند. با گسترش روزافزون کارت‌ها و پایانه‌های بدون تماس از طریق شرکت‌های صادرکننده کارت مانند Mastercard و Visa، استفاده از راهکار بدون تماس در این کشورها افزایش یافته است.

اروپا طیف متنوعی از کشورها را در بر می گیرد، از کشورهای پیشرفته از نظر فناوری و اقتصادی، مانند آلمان و بریتانیا تا کشورهایی که به شدت دارای بدهی هستند، از جمله اتریش و یونان. 

اما آینده پرداخت چیست؟ و چرا پرداخت بدون تماس ضروری است؟

پرداخت به وسیله دستگاه‌های کارتخوان (POS) بانکی در کنار اقبال خوبی که در سال‌های اخیر داشته، چالش‌هایی بسیار ریشه‌ای و مهمی هم دارد. در اینجا به بخشی از این چالش‌ها اشاره می‌کنیم:

  • هزینه‌های خرید و نگهداری دستگاه کارتخوان بانکی
  • خروج هنگفت ارز از کشور
  • لزوم قطع انبوه درختان برای تامین کاغذهای رسید تراکنش
  • پیچیدگی فنی نظارت و جمع‌آوری دستگاه‌های کارتخوان متخلف و کم‌تراکنش
  • تحمیل آسیب جدی به سلامتی انسان از محل مواد سمی موجود در جوهر رسیدهای کاغذی تحت عنوان Bisphenol A
  • ضرورت به‌روزرسانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه‌های کارتخوان
  • امکان اکسمینگ (Skimming) و فیشینگ (Phishing)
اما آینده پرداخت چیست؟ و چرا پرداخت بدون تماس ضروری است؟

پرداخت به وسیله دستگاه‌های کارتخوان (POS) بانکی در کنار اقبال خوبی که در سال‌های اخیر داشته، چالش‌هایی بسیار ریشه‌ای و مهمی هم دارد. در اینجا به بخشی از این چالش‌ها اشاره می‌کنیم:

و راهکار برون‌رفت؟

پرداخت به سبک واید

در این روش برای پذیرندگانی که شرایط دریافت درگاه اینترنتی بانکی را دارند درگاه اختصاصی اینترنتی تعریف شده و خریداران با نزدیک شدن (فاصله حداکثر ۵۰ متری) به پذیرندگان با استفاده از تکنولوژی پرداخت وای‌فای و کیوآرکد، ترمینال پذیرنده را پیدا و عملیات خرید را تکمیل می‌نمایند و نه‌تنها دیگر نیازی به دستگاه کارتخوان بانکی نیست بلکه این روش مزایای منحصربفردی هم دارد.

مشتری در زمان پرداخت، اطلاعات فردی (نام شخص، نام فروشگاه و …) فروشنده مد نظرش را روی موبایل خود مشاهده کرده و با انتخاب وی به صفحه پرداخت می‌رود. حال با انتخاب مبلغ مورد نظر فقط یک قدم تا پرداخت موفق فاصله دارد.

چگونه موبایل را جایگزین کارت و کارتخوان کنیم؟

چگونه موبایل را جایگزین کارت و کارتخوان کنیم؟

سخن پایانی

این مقاله توسط تیم تولید محتوای واید و در راستای مسئولیت اجتماعی این مجموعه گردآوری شده و هدف آن ایجاد آگاهی بیشتر در مورد شیوه‌های نوین پرداخت است. برای اطلاعات بیشتر از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید:

۰۲۱ ۲۲۴۶۹۳۶۷

CRM@wide-app.ir

دانلود اپليکيشن وايد