پرداخت الکترونیکی و تاثیر هوش مصنوعی بر آن

07 خرداد 1402

تیم محتوای واید قصد دارد در این مقاله به روند تغییر روش‌های پرداخت در این سال‌ها بپردازد و از جدیدترین اتفاقاتی که در آینده این حوزه در حال وقوع است پرده بردارد.

سال ۲۰۱۶ واقعا نقطه عطفی در روند پرداخت های آنلاین و هم چنین کسب و کارهایی که خدمات مالی نوین ارائه می دهند بوده است. کیف پول های پرداخت آنلاین به یک باره و به صورت سیل آسا وارد بازار شدند. Apple pay (اپل پی) تنها کیف پول پرداخت بزرگ در سال ۲۰۱۴ بود. اما در حال حاضر، اندورید پی (Android Pay)، سامسونگ پی(Samsung Pay) ، والمارت پی (Walmart Pay) و بسیاری دیگر وارد بازار رقابت شده اند.

در همین زمان و به صورت موازی، سیستم تجاری موبایل های هوشمند متحول شده است. شرکت های تولید کننده موبایل های هوشمند اقدام به طراحی محصولاتی با صفحه نمایش بزرگ تر کرده اند. شرکت های پرداخت هم دکمه هایی که با یک کلیک کل پرداخت را انجام می دهد، طراحی کرده اند.

روش های پرداخت با استفاده از موبایل

در حال حاضر 18 درصد مردم آمریکا بیشتر پرداخت های روزانه ی خود را به وسیله موبایل انجام میدهند! البته چندان هم جای تعجب ندارد. تلفن های همراه هوشمند در حال تصرف هرچه بیشتر زندگی ما هستند و توقع بازار از استفاده از این موبایل ها برای پرداخت بسیار بیش از 18 درصد افراد بوده و هست. مجموع مبادلات مالی با استفاده از موبایل در سال 2014 در حدود 9 ملیارد دلار بوده است در حالی که این رقم با 210 درصد افزایش در سال 2015 به 27 ملیارد دلار رسیده است! اما زمانی که از روش های پرداخت با موبایل صحبت میکنیم، دقیقا منظورمان چه روش هایی در دنیای امروز است؟ در زیر برخی از آن ها را مثال میزنیم:

گوگل والت (Google Wallet):

  • گوگل والت یکی از انقلاب هایی است که کمپانی گوگل راه انداخت. گوگل والت در حقیقت اکانت ایمیل شما را به اکانت گوگل والت و حساب های بانکی شما متصل میکند، و شما در هر زمانی که اراده کنید میتوانید تنها با داشتن یک ایمیل از هر فرد یا شرکتی، برای وی پول بفرستید. دقت کنید که استفاده از گوگل والت شما را از داشتن ارقام طولانی حساب ها و کارت های افراد بی نیاز میکند. شما فقط به ایمیل آن ها نیاز دارید!

ان اف سی (NFC):

ان اف سی روشی است برای انتقال دیتا ها و فایل ها به این صورت که دو وسیله ی دارای ان اف سی که معمولا موبایل هستند را به هم نزدیک میکنید. در حال حاضر کمپانی های سامسونگ و اپل، امکان پرداخت به این وسیله را فراهم کرده اند. به این معنی که شما موبایل خود را به حساب بانکی خود متصل میکنید، و پس از آن برای خرید میتواند موبایل خود را به دستگاه های POS پشتیبانی کننده از ان اف سی نزدیک کرده و به همین سادگی مبلغ را پرداخت کنید.

  • Dwolla:
  • خدمات این کمپانی به شما حتی امکانی بیشتر از گوگل والت میدهد! برای ارسال پول از طریق این روش شما تنها به داشتن شماره موبایل فرد نیاز دارید و بس! در صورتی که شما از اپلیکیشن این کمپانی استفاده کنید و فرد مقابل شما هم داشته باشد، این انتقال پول کمتر از 30 ثانیه بو طول خواهد انجامید!

این ها تنها برخی از روش های پرداخت مدرن است. ده ها و صد ها روش دیگر از طریق بزرگترین کمپانی های دنیا ساخته شده و در حال گسترش است. به وجود آمدن تکنولوژی های تکمیل کننده موبایل های هوشمند، از جمله ساعت های متصل به موبایل، سرعت پیشرفت این روش های پرداخت را میتواند افزایش بیشتری هم بدهد. برای مثال تا کمتر از دو سال دیگر میتوانید با نزدیک کردن ساعت مچی خود به دستگاه POS مبلغ مورد نظر خود را پرداخت نمایید.

استفاده از تراشه های هوشمند

تراشه های هوشمند بیش از 10 سال است که وارد زندگی روزمره ی ما شده اند. در روش های پرداخت کنونی بیشترین جایی که تراشه های هوشمند را میتوانید مشاهده کنید، قطعه فلزی بر روی کارت بانکیتان است. اما پیش بینی ها حاکی از این است که تراشه های بسیار کوچکتر را در آینده میتوانید در دست خود جاسازی نمایید! شاید کمی تخیلی به نظر برسد اما واقعیت این است که این روش پرداخت در آینده ای نه چندان دور به واقعیت مبدل میشود. در آینده شما میتوانید تراشه ای کوچک را زیر پوست انگشت خود گذاشته و بدون مشکل هر زمانی که قصد پرداخت وجه یا دریافت وجه از دستگاه های خودپرداز را داشته باشید، انگشت خود را به جای کارت بانکی به دستگاه بزنید.

تأثیرات هوش مصنوعی بر امور مالی

چت جی. پی. تی” ﴿Chat Generative Pre-trained Transformer یا ChatGPT﴾ یک “چت روبات” هوش مصنوعی (AI) است که می‌تواند زبان طبیعی را بفهمد و بر اساس برنامه و تعاملات قبلی خود، پاسخ تولید کند. استفاده از “چت جی. پی. تی” بسته به هدف و عملکرد آن می‌تواند متفاوت باشد.

این هوش مصنوعی قابلیت پاسخگویی عمیق به سؤالات را دارد و درواقع یک روبات چت هوشمند است که در OpenAI توسعه داده شده و قادر به یادگیری است، چت جی پی تی حتی اشتباهات خود را می‌پذیرد و اصلاح می‌کند.

شرکت OpenAI یکی از پیشروهای صنعت هوش مصنوعی به حساب می‌آید که فناوری GPT-۳ و GPT-۳,۵ و  چت بات ChatGPT را ارائه کرده است. حال این شرکت از آخرین نسل هوش مصنوعی خود یعنی  GPT-۴ رونمایی کرده که انسان را بیش از پیش تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این فناوری جدید توانایی درک متن و عکس را به صورت همزمان دارد و حتی می‌تواند نوشته‌ها را به ویدیو تبدیل کند.

مدل هوش مصنوعی ChatGPT که یک مدل دارای ادراک زبان طبیعی است، این روزها در دنیای فناوری سر و صدای زیادی به پا کرده و به شهرت رسیده است. شرکت OpenAI چند ماه پیش در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ از این محصول خود رونمایی کرد. OpenAI پیش از این، محصولات هوش مصنوعی دیگری با نام‌های DALL.E ۲ و Whisper AI هم به بازار ارائه کرده است. سرویس عمومی ChatGPT فعلا به صورت رایگان در دسترس است و این شرکت در نظر دارد که در آینده سرویس پولی خود را نیز به کسب‌وکارها معرفی کند. تعدا کاربران این مدل در مدت کوتاهی به میلیون‌ها نفر رسید و جنجال زیادی در میان کاربران رسانه‌ها به پا کرد.

جولان ChatGPT در دنیای هوش مصنوعی

یکی از راه‌های اصلی که ChatGPT بر امور مالی تأثیر گذاشته است، توانایی آن در پردازش سؤالات پیچیده مالی و ارائه پاسخ‌های دقیق و قابل اعتماد است. این موضوع آن را به منبعی ارزشمند برای مشاوران مالی تبدیل کرده است که با استفاده از آن می توانند به طیف گسترده ای از سوالات مشتریان به شکل موثر و سریع‌تری استفاده کنند.

علاوه بر ارائه پشتیبانی از مشاوران مالی، ChatGPT همچنین برای توسعه نسل جدیدی از چت-بات های مالی استفاده شده است. این چت‌-بات‌ها می‌توانند به مشتریان در انجام کارهایی مانند بررسی موجودی حساب، پرداخت‌ها و … همه از طریق مکالمات ساده و بصری، کمک کنند.

اما تأثیر ChatGPT بر امور مالی فراتر از خدمات و پشتیبانی مشتری است. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده‌های مالی و اتخاذ تصمیمات آگاهانه‌تر برای سرمایه گذاری استفاده شده است. شرکت‌ها با آزمایشChatGPT بر روی حجم عظیمی از داده‌های مالی، توانسته‌اند از قابلیت‌های یادگیری ماشینی آن برای شناسایی روندها و الگوهایی استفاده کنند که ممکن است برای تحلیل‌گران انسانی قابل مشاهده نبوده است.

به طور کلی، ChatGPT ثابت کرده است که یک ابزار قدرتمند برای صنعت مالی است که به ساده‌سازی فرآیندها، بهبود خدمات مشتری و تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر کمک می‌کند. همانطور که فناوری به تکامل و بهبود ادامه می‌دهد، تاثیر این هوش مصنوعی بر امور مالی هم در ادامه جالب خواهدبود.

https://channelcapital.io/what-is-chat-gpt-what-will-be-it-impact-on-finance/

دانلود اپليکيشن وايد