نئوبانک چیست؟

29 فروردین 1402

نئوبانک‌ها، شرکت‌های فین‌تکی هستند که اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزارها و سایر فناوری‌ها را برای ساده‌سازی بانکداری موبایلی و آنلاین ارائه می‌دهند. هر چند که بسیاری از نئوبانک‌ها برای بیمه کردن محصولات مالی خود با بانک‌ها و موسسات بزرگتر همکاری می‌کنند اما تمایل دارند که نسبت به همتایان خود در بانک‌های بزرگ، چابک‌تر و شفاف‌تر باشند. نئوبانک‌ها با پیاده‌سازی فناوری‌های روز، خدمات اولیه بانکی را ارائه می‌کنند.

در حالی که نئوبانک‌ها هیچ شعبه‌ی فیزیکی‌ای ندارند که بتوان به آنجا مراجعه کرد، اما این امکان را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند تا حساب کاربری باز کنند، امور مالی خود را در هر زمانی که می‌خواهند کنترل کنند و از هر جایی به صورت آنلاین خرید کنند.

نئوبانک‌ها  اغلب با باز‌تعریف کنندگان صنایع در حوزه دیجیتال مقایسه می‌شوند. این فین‌تک‌ها در حال تغییر بخش بانکی به روشی مشابه Airbnb هستند که صنعت مهمان‌داری را متحول کرد یا اوبر و لیفت را تغییر داد.

فرق نئوبانک‌ها با بانک‌های سنتی

سیستم نئوبانک به جای حضور فیزیکی در یک مکان مشخص، کاملاً آنلاین است. نئوبانک‌ها  مجموعه گسترده‌ای از خدمات مالی را در بر می‌گیرد. نئوبانک‌ها اساسا شرکت های فین‌تکی هستند که خدمات دیجیتالی و موبایلی مانند پرداخت‌ها، کارت‌های نقدی، انتقال پول و غیره را ارائه می‌کنند.

نئوبانک‌ها با ارائه تجربیات شخصی خوب، به کارگیری دانش‌های مبتنی بر داده و ارائه خدمات ارزش افزوده، شکاف بین خدماتی که بانک‌های سنتی ارائه می‌دهند و انتظارات در حال تکامل مشتریان عصر جدید را، پر می‌کنند.

نئوبانک‌ها همچنین می‌توانند هزینه‌های مشتریان را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، زیرا آن‌ها مجبور نیستند هزینه‌های مکان‌های فیزیکی را متحمل شوند.

فرق نئوبانک‌ها با بانک‌های آنلاین

نئوبانک‌ها عمدتاً پلتفرم‌های بانکداری آنلاین هستند که فاقد شعبه هستند، اما نباید آن‌ها را با بانک‌های آنلاین اشتباه گرفت. بانک‌های آنلاین دارای منشور بانکی هستند و طیف وسیع‌تری از خدمات از جمله اعطای وام را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. 

نئوبانک‌ها چگونه کسب درآمد می‌کنند

نئوبانک‌ها معمولاً از مدل کسب و کار متفاوتی نسبت به مؤسسات بانکی فعلی استفاده می‌کنند. آن‌ها بخش زیادی از درآمد خود را از کارمزدهای تراکنش مشتریان و کسب و کارها به دست می‌آورند. به عنوان سازمان‌های کوچک‌تر، نئوبانک‌ها می‌توانند درصدهای مبادله‌ای را نسبت به بانک‌هایی با دارایی بیش از 10 میلیارد دلار، تا هفت برابر بیشتر بگیرند. نئوبانک‌ها همچنین از سود سپرده‌ها، افتتاح حساب و سود به دست آمده از کارمزد ATM کسب درآمد می کنند.

بر اساس آمارهای Research And Markets، پیش‌بینی می‌شود که بازار نئوبانک‌ها در جهان تا سال 2026 به 333.4 میلیارد دلار با نرخ رشد سالانه 47.1 درصد برسد. رشد پیش‌بینی‌شده قابل توجه است، چون نئوبانک‌ها کاملا جدید هستند، ساختار فیزیکی ندارند و سطح اطمینان قابل توجهی ایجاد نکرده‌اند.

آیا داشتن حساب در نئوبانک کافی است؟

برای تعداد فزاینده مشتریان خواهان خدمات مالی دیجیتال، نئوبانک‌ها جذاب هستند. انجام کارهای روزمره به وسیله‌ی نئوبانک‌ها مانند واریز چک یا پرداخت‌های همتا به همتا به صورت آنلاین و بدون هزینه‌های زیاد راحت است. ماهیت چابک نئوبانک‌ها، که عموماً موانع نظارتی کمتری دارند، اغلب به معنای تنظیم آسان‌تر حساب و زمان پردازش سریع‌تر است.

با تمام این تفاسیر نئوبانک‌ها در مقایسه با موسسات مالی فعلی، برای همه مناسب نیستند و خدمات کم‌تری دارند. نئوبانک‌ها معمولاً اعتباری ندارند یا محدود به مشتریان خود می‎‌شوند. نئوبانک‌ها بیشتر بر روی اصول اولیه بانکداری مانند چک و حساب‌های پس انداز تمرکز می‌کنند تا مثلا وام مسکن یا سایر وام‌ها. آن‌ها همچنین به ندرت ساختمان‌های فیزیکی می‌سازند، بنابراین به احتمال زیاد کاربران نمی‌توانند از کمک‌های فیزیکی بهره ببرند. 

مزایا 

هزینه‌های عملیاتی کمتر

نئوبانک‌ها به دلیل نداشتن شبکه شعب فیزیکی و داشتن پرسنل کمتر، با هزینه‌های کمتری کار می‌کنند. به طور معمول، مدل کسب‌وکار بدون شعبه نئوبانک‌ها در قالب نرخ‌های ارزان‌تر و بدون پرداخت هزینه ماهانه به مصرف‌کنندگان است.

روش‌های بانکی بدون دردسر

نئوبانک‌ها با دور شدن از مدل قدیمی مراجعه به شعبه بانک و ساعت ‌ها صف کشیدن قبل از انجام معامله، بانکداری را به سیستم طراحی ‌شده‌ی دیجیتالی تغییر داده‌اند. با نئوبانک‌ها، تنها چیزی که نیاز دارید یک برنامه تلفن همراه است که به شما امکان می‌دهد فعالیت‌های مالی ساده را از هر مکان انجام دهید.

سرعت

نئوبانک‌ها همچنین به سرعت در روش ارائه خدمات خود افتخار می‌کنند. با نئوبانک‌ها، می‌توانید یک حساب باز کنید، سپرده گذاری کنید، پول انتقال دهید و خریدهای آنلاین را سریع‌تر از یک شعبه بانک سنتی انجام دهید.

استفاده از تکنولوژی

نئوبانک‌ها از فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارائه خدمات پیشرفته به کاربران استفاده می‌کنند. نئوبانک‌ها همچنین از فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی برای درک رفتار و نظر مشتریان با خدمات خود استفاده می‌کنند و بنابراین خدمات با کیفیت متناسب با نیازهای خاص آنها را ارائه می‌دهند. 

کارآمدی بیشتر برای پرداخت های بین المللی

مزیت راه حل نئوبانک‌ها در انجام پرداخت بین المللی این است که آنها فقط از شما می‌خواهند حساب باز کنید و سپس از کارت‌های خود برای تراکنش‌های بین المللی استفاده کنید. در بانک‌های سنتی بیشتر مواقع قبل از اینکه اجازه انجام تراکنش‌های بین‌المللی را داشته باشید، از شما می‌خواهند که حساب خود را ارتقا دهید.

معایب

فقدان اساسنامه/مجوز بانک

اکثر نئوبانک‌ها فاقد اسناد قانونی هستند که به آن‌ها اجازه دهد تا به عنوان یک بانک فعالیت کنند. آن‌ها باید با بانک‌های دیگر برای حمایت از محصول و خدمات خود شریک شوند. بنا بر این لازم است کاربران قبل از انتخاب یک نئوبانک از اتصال آن به شبکه بانکی، اطمینان حاصل کنند.

عدم وجود شعب فیزیکی

این مورد یکی از عوامل محدود کننده برای نئوبانک‌ها است که در نتیجه، برای برخی به ویژه نسل قدیمی تر،  آن را غیر قابل اعتماد می‌سازد. نئوبانک‌ها به دلیل نداشتن شعب فیزیکی امکان حل مشکلات کاربران به صورت رو در رو را ندارند.

استفاده از تکنولوژی

فناوری پیشرفته‌ای که برای ارائه خدمات مالی به کار می‌رود ممکن است برای نسل قدیمی‌تر که با پیشرفت‌های فناوری مدرن هماهنگ نیستند، مشکلاتی ایجاد کند.

تعداد نئو بانک‌های جهان و تعداد کاربران آن‌ها

 طبق تحقیقات (Exton Consulting)  که یک شرکت مشاوره در زمینه استراتژی و مدیریت خدمات مالی مستقر در پاریس است، در سال 2020، 256 نئو بانک در سرتاسر دنیا وجود داشت.

در ایالات متحده، برخی از نئوبانک‌های بزرگ به طور انبوه مشتریان را جذب می‌کنند. به عنوان مثال، در فوریه 2021، تخمین زده شد که Chime ، دوازده میلیون مشتری داشت، در حالی که یک سال قبل‌تر این تعداد روی عدد هشت میلیون بود.

دانلود اپليکيشن وايد