مزایای عمده جامعه بدون پول نقد

28 دی 1401

کاهش هزینه‌ها و ریسک‌های تجاری

پرداخت غیر نقدی خطراتی همچون سرقت پول توسط کارمندان، اسکناس‌های تقلبی و سرقت پول نقد را که برای مشاغل مشکل ساز هستند، بر طرف می‌کند. به علاوه هزینه‌های امنیتی، برداشت پول نقد از بانک، حمل و نقل و شمارش پول را کاهش می‌دهد.

سرعت تراکنش‌ها

پرداخت‌های نقدی هم برای مشتریان و هم برای صاحبان و کارکنان مشاغل زمان بر است. به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارها تصمیم گرفته‌اند که از پرداخت‌های غیر نقدی استفاده کنند تا از مزیت تراکنش‌های سریع‌تر و افزایش کارایی بهره ببرند. تراکنش سریع‌تر همچنین رضایت مشتریان را به همراه دارد و درآمدها را افزایش می‌دهد و خطا را کاهش می‌دهد.

پرداخت‌های بین المللی یکپارچه

در زمان سفر به یک کشور خارجی، معمولا نیاز به تبدیل ارز وجود دارد. بسیاری از اپلیکیشن‌های پرداخت غیر نقدی، امکان محاسبه نرخ و تبدیل ارز را بصورت لحظه‌ای و آنلاین دارند و در نتیجه با سرعت و سهولت بیشتری امکان تبدیل ارزها و استفاده از خدمات گردشگری انجام خواهد شد.

جمع‌آوری بهتر داده‌های اقتصادی

دولت‌ها و سازمان‌ها هزینه زیادی را صرف جمع‌آ‌وری و بررسی داده‌های واقعی شهروندان می‌کنند. این داده‌ها در طراحی سیاست‌های اقتصادی مختلف نقش بسزایی دارند. با این حال این فرآیند از طریق بررسی پرداخت‌های نقدی بسیار پرهزینه، زمان بر و ناکافی است. در حالی‌که تمامی پرداخت‌های غیر نقدی، به صورت تراکنش‌های مالی ثبت‌ می‌شوند و دولت‌ها به راحتی می‌توانند سوابق نقل و انتقال پول‌ها را ردیابی کنند و به داده‌های مالی دسترسی داشته باشند. این داده‌ها به دولت‌ها کمک می‌کند که پول سیاه و سایر معاملات غیر قانونی را ردیابی کنند.

ابزاری کارآمد برای مبارزه با فساد

تخمین زده می‌شود که نزدیک به 1.4 میلیارد نفر در جهان کمتر از 1.25 دلار در روز درآمد دارند و حدود 1.26 تریلیون دلار در کشورهای در حال توسعه از طریق فرار از مالیات و رشوه به سرقت رفته است. اگر این مبلغ به چرخه اقتصادی کشورها بازگردد، دولت‌ها می‌توانند به راحتی زندگی آن 1.4 میلیارد نفر را ارتقا دهند. در اینجا پرداخت‌های غیر نقدی نقش مهمی بازی می‌کنند و در نتیجه این روش پرداخت، به یکی از بزرگترین ابزارهای مبارزه با فساد و جرایم سازمان یافته در سرتاسر جهان محسوب می‌شود .

اگر کلیه معاملات مردم از طریق زیرساختی که پرداخت غیر نقدی فراهم می‌کند، صورت پذیرد، شفافیت کامل در جریان نقل و انتقال پول وجود خواهد داشت. مهم نیست یک سرمایه‌گذاری خصوصی باشد یا یک کمک بین‌المللی، در جامعه بدون پول نقد، می‌توان به صورت دقیق تعیین کرد که پول کجا رفته است و چگونه خرج شده است. هر مقدار پول که خارج از چارچوب باشد، به راحتی قابل تشخیص است و می‌توان بلافاصله آن را علامت‌گذاری و بررسی کرد. این امر تمرکز مجریان قانون و حسابرسان را به بخش خاصی محدود می‌کند و یافتن و بازگرداندن پول پنهان را راحت‌تر می‌کند.

مفهوم جامعه بدون پول نقد، مفهومی گسترده و فراتر از تغییر صرف از پرداخت نقدی به پرداخت غیر نقدی است. دلیل پشت آن این است که تغییر صرف، تاثیر عمده‌ای نخواهد داشت، چرا که شرکت‌های خصوصی پیش از این هم در پردازش معاملات شرکت داشته‌اند. بنابراین حتی اگر ما به این تغییر (از پرداخت نقدی به غیر نقدی) برسیم، ناگزیر متحمل هزینه خواهیم شد.

یک جامعه بدون پول نقد واقعی، جامعه‌ای است که در آن ارزش کلی مبادله بدون کم و کسر (هزینه‌های پردازش و یا هر هزینه دیگری) وجود دارد و برای رسیدن به این هدف، به جای بانک‌ها و هر موسسه مالی دیگری نیاز به حضور دولت‌ها است؛ تا این امر تبدیل به ابزاری تحت حمایت دولت شود.

پولی که در جامعه بدون پول نقد به دلیل عدم وجود هزینه‌های پردازش، صرفه‌جویی می‌شود، می‌تواند صرف افراد نیازمند شود. همچنین از این پول می‌توان برای جوان‌سازی، حوزه‌های که دچار فرسودگی مالی شده‌اند، بهره برد.

در جامعه بدون پول نقد واقعی، همه به سرمایه دسترسی دارند. این جامعه در کنار نقل و انتقال پول و خدمات بانکی و پرداخت‌ها، نقشی اساسی در شمول مالی در سرتاسر دنیا ایفا خواهد کرد.

نتیجه گیری

تا رسیدن به جامعه‌ای کاملا بدون پول نقد سالها فاصله است. اما پیشرفت‌های بزرگ حوزه فین تک می‌تواند این دوره را کوتاه سازد. با معرفی فناوری‌های پیشرفته و بهبود متداوم فناوری‌های موجود، ما احتمالا شاهد پرداخت‌های غیر نقدی سریعتر، شفاف‌تر و مطمئن‌تری خواهیم بود. اما فقط زمان نشان خواهد داد که چه زمانی جامعه ما واقعا به جامعه‌ای بدون پول نقد بدل خواهد شد.

دانلود اپليکيشن وايد